Analiza Oreste Teodorescu: Ce șanse are România în Războiul Viitorului?

0
212

Cunoscutul jurnalist Oreste Teodorescu postează pe pagina personală de facebook o amplă analiză a șanselor țării noastre în epoca digitală și provocările ei. Concluzia lui Oreste este foarte interesantă.

”România in Războiul Viitorului. O scurta panoramare a principalelor provocări ale Erei Digitale

In mitologia greaca Ares, zeul Războiului aducea omenirii suferința și haos. Era căsătorit cu Enyo, a carei specialitate era distrugerea orașelor iar copiii lor produceau: dezbinare, frica și cruzime. Enyo avea un frate, Polemos care nu putea lipsi niciodată de acolo unde se desfășura războiul, devenind practic personificarea lui! Mai tarzaiu, in limba greaca, termenul de polemologie definește studiul războiului, iar polemica înseamnă limbaj agresiv, contradictoriu. Polemos își găsește greu pereche in Pantheon, dar se îndrăgostește iremediabil de Hybris, zeița mândriei fără masura, a arogantei și infatuarii! Lumea antica înțelegea foarte clar morala și simbolismul istorioarelor cu zei. Popoarele știau ca atunci când Hybris se muta in palatele lor, este urmată imediat de Polemos, cu alte cuvinte ca Războiul se naște din orgoliu, pentru ca toți cei care îl încep, sunt și convinși ca îl pot câștiga!

După ce au preluat și adaptat mitologia greaca, latinii au rebotezat cuplul de zei aducători de rupere, război și despărțire. Astfel, Ares devine Marte, iar Enyo primește numele de Bellona de la care provin doi termeni aparent ireconciliabili: bellum (război) și bellus ( frumos) . Dacă pentru vechii greci, războiul era eminamente rău, imoral și se nastea din orgoliul nemăsurat al conducătorilor, pentru noul mare imperiu global gestionat de Roma, Marte este demn și uneori devine apărătorul popoarelor, iar Bellona sugerează ca uneori războiul are un aspect moral. Terminilogia va genera alte doua concepte pe care le utilizam și astăzi: beligeranți (părți aflate in conflict) și belicos (războinic).

Așadar, observam ca încă de la începuturile civilizației europene, cu imensa moștenire a culturilor elene și latine, războiul este asociat cu discordia, confuzia, haosul, dar și cu onoarea, demnitatea și cu misiunea de a promova și apăra sisteme de valori ( spirituale, ideologice, doctrinare, etc) Latinii aveau un termen și mai precis care definea războiul civil, discordia (neînțelegerea, neacceptarea).

Istoria noastră ne demonstrează cum, aproape in fiecare generație, dacă ne lăsam prada trufiei și încăpățânării de a considera ca propriul nostru sistem de valori este unicul valabil, ne confruntam in cele din urma cu războiul, in toate formele sale: religios, politic, economic,militar, rece, hybrid, asimetric șamd.

Am considerat necesară aceasta introducere ca sa înțelegem mai adânc, sursa primordială care împiedica Pacea dintre noi. România se afla si ea, de multa vreme, prada discordiei…exista un război de uzura între Occident și Orient, un conflict generat de trufia impunerii unei Ordini Mondiale. Conflictul ideologic dintre capitalism și comunism, a suferit câteva mutații după 1989.

Prabusirea URSS a adus după sine pierderea ordinii socialiste, astfel țările marxiste din Orientul Mijlociu au intrat intr-o tranziție instabila lăsând loc renașterii islamismului fundamentalist, terorismului de stat și a conflictului inter etnic. Pana in prezent, încercarea Occidentului de a exporta democrația, prin așa zisa Primăvara Araba a eșuat, iar campaniile militare din Afganistan, Irak, Libia și Siria au scăzut prestigiul armatei americane, forța motrică a NATO.

In acest context general, al conflictului între civilizatiii, se afla și România, fosta aliata a URSS pana in 1989 și membru deplin in UE și NATO, in prezent.E important sa înțelegem ca dincolo de încleștarea electorală, între partidele partidele politice, exista o miza globală a Războiului civilizațional!

Geografic vorbind, țara noastră se afla chiar pe linia de demarcație între paradigma nord-atlantica promotoare a economiei libere, neamestecul politicului in Justiție și libertăți maximale destinate diferitelor minorități și cea euro-asiatica care se definește prin autoritarism, fuziune între religia de stat și guvernanta, economie controlată de oligarhi și răsturnarea democrației intr-un joc de putere care implica serviciile secrete, naționalism și dictatura a majorității!

Probabil, confruntarea dintre paradigme in lumea civilizata, se va purta digital! Specialiștii in Cyber War atrag atenția încă de la sfârșitul secolului al XX-le-a ca debutul in noul mileniu va fi era digitală, cyberspatiul care nu este altceva decât o reprezentare grafica a datelor extrase din toate computerele sistemului uman . Lumea de azi nu mai este condusă de arme, energie, resurse naturale sau bani ci de sistemul binar, între miliardele de biti dintre 0 și 1/ 1-0.

Așadar, lumea digitală in care viețuim momentan gravitează in jurul electronilor. Informația, adică ce gândim, ce vedem, ce auzim și in sistemele valorice in care credem a devenit noul câmp de lupta! Încă din 1991 , Consiliul National al Cercetării din Marea Britanie a elaborat un raport împreuna cu NSA, privind vulnerabilitățile erei digitale și provocările Războiului informațional: “ lumea occidentala se afla in pericol, va depinde din ce in ce mai mult se tehnologia computerizata. Ea va controla aproape toate aspectele de la energia electrică, comunicații, resurse militare pana la serviciile financiare.Oricat de mult vom încerca sa securizăm cyber -spațiul, suntem vulnerabili atât la accidente cât și la atacuri deliberate. Teroristul de mâine va putea produce mai multe pagube cu o tastarură decât cu o bomba, iar tâlharul modern poate amenință mai mult cu un computer decât cu o pușca.”

România in Războiul Viitorului. O scurta panoramare a principalelor provocări ale Erei Digitale In mitologia greaca…

Publicată de Oreste pe Duminică, 9 februarie 2020
Loading...